רשלנות רפואית בצהל

רשלנות רפואית בצהל אינה שונה במהותה מכל מקרה אחר של רשלנות רפואית. רשלנות רפואית צבא יכולה לגרום לנזקים חמורים למי שנפגע ממנה, ובהתאם לכך זוהי עילה להגשת תביעת פיצויים.

במאמר זה עורך דין משרד הביטחון מסביר את מושג הרשלנות הרפואית, ותוך כדי דגש כל התמודדות עם רשלנות רפואית בצבא.

מהי רשלנות רפואית

רשלנות רפואית מוגדרת בפקודת הנזיקין. ליתר דיוק, פקודת הנזיקין מגדירה מהי רשלנות באופן כללי, והגדרה זו תקפה לכל מקרי הרשלנות ובכללם המקרים הרפואיים.

ההגדרה מופיעה בסעיף 35 לפקודת הנזיקין הקובע ”עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות, או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות, או שבמשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות – הרי זו התרשלות; ואם התרשל כאמור ביחס לאדם אחר, שלגביו יש לו באותן נסיבות חובה שלא לנהוג כפי שנהג, הרי זו רשלנות, והגורם ברשלנותו נזק לזולתו עושה עוולה.“

מקרים של רשלנות רפואית בצהל או במסגרות אזרחיות עלולים לגרום לנזק רב למטופל, אפילו מוות. ובמידה והיה מקרה של רשלנות רפואית, ואכן נגרם נזק, זוהי עילה להגשת תביעת נזיקין. רק זכרו כי תהליך רפואי לא תמיד מסתיים כפי שציפיתם, ותמיד יש בו סיכונים – תוצאות שליליות של הליך רפואי הן לא בהכרח תוצאה של התרשלות.

רשלנות רפואית בצהל

רשלנות רפואית צבא

לאחר שסקרנו את הרשלנות הרפואית באופן כללי, בואו נדבר על מקרי רשלנות רפואית המתרחשים במהלך השירות הצבאי.

במסגרת הזכויות ותנאי השירות של חיילי צה“ל, הם זכאים גם לשירותים רפואיים. ובשל האופי המיוחד של תנאי השירות, לעתים שירותים רפואיים ניתנים בתנאי שדה – למשל במקרה של פציעה במהלך פעילות מבצעית. אך כמובן שהשירותים הרפואיים בצבא יכולים להינתן גם בנסיבות יותר שגרתיות.

מקרי רשלנות יכולים להתרחש גם במסגרת הצבאית וגם האזרחית אך לצערנו ישנה סבירות גבוהה יותר כי הם יתרחשו במסגרת הצבאית. שירותי הבריאות הזמינים במרפאות צה“ל חסרות בציוד ובדיקות הדמיה, חיילים עשויים לעבור ממקום למקום ולפגוש רופאים מילואימניקים שונים, שאינם מקיימים מעכב ארוך טווח אחר המצב הרפואי. ולא אחת הסמכות הרפואית היא חובש צבאי ולא רופא.

צורת ההתנהלות הזו יכולה להביא להרבה מקרים בהם ישנה אבחנה שגויה, או אבחון מאוחר של המחלה. כמו כן אנו עשויים לראות מקרים בהם הטיפול הרפואי ניתן באיחור. מקרים שכאלו עלולים לגרום נזק רב, ועלולים להיות עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית צבא. אך שוב ברצוננו לסייג, אבחון שגוי או אבחון מאוחר, בפני עצמו הוא אינו רשלנות. יתכן כי רופא ביצע את כל הבדיקות הנדרשות ופעל לפי כל הסטנדרטים, ובכל זאת האבחון היה שגוי. לכן הוכחת רשלנות רפואית עשויה להיות מאתגרת מאוד, ויש צורך בעורך דין בעל ניסיון.

דבר נוסף שיש לדעת הוא שהרשלנות יכולה להתרחש גם לצד ההליך הרפואי. אנו מתכוונים למקרים בהם לא התבצע מעקב ותיעוד רפואי כנדרש בחוק, או מקרים בהם נפגעו זכויות החולה. למשל פגיעה בסודיות רפואית או פגיעה באוטונומיה.

רשלנות רפואית בצהל

מקרה של רשלנות רפואית בצהל דומה מאוד לרשלנות ברפואה האזרחית, אך בכל זאת ישנו שוני. כאשר מדובר בחייל בשירות חובה, עומדות בפניו שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה היא הגשת תביעת נזיקין אזרחית רגילה. ואילו האפשרות השנייה היא הגשת תביעה נגד משרד הביטחון על פי חוק הנכים תגמולים ושיקום. לעתים הבחירה בין שני המסלולים היא תאורטית בלבד, מכיוון שהטיפול ניתן במרפאה צבאית ולא מרפאה אזרחית.

ישנם עוד הבדלים בין תביעה אזרחית לבין תביעה נגד הצבא. פיצויים על רשלנות רפואית בתביעה אזרחית ניתנים בתור פיצוי חד פעמי. ואילו במסגרת הצבאית מדובר בתגמול חודשי (למעט מקרים של נזק קטן בו יפסק סכום חד פעמי).

נקודה מהותית יותר הוא אופי ההכרעה בתביעה אזרחית. לאחר שנקבע סכום הפיצוי, התיק סגור. לא יהיה ניתן לתבוע בעתיד על החמרת מצב, דבר שכן ניתן לעשות במסגרת תביעה נגד משרד הביטחון.

רשלנות רפואית צבא

סכום הפיצויים בתביעות אזרחיות עשוי להיות גבוה יותר, זאת מכיוון שישנו עיקרון משפטי של השבת המצב לקדמותו. בתביעות נגד הצבא, התגמולים הם אחידים יותר ומוגבלים במסגרת אחוזי הנכות שנקבעו. אך מנגד, הם מעניקים לנפגעים חבילת זכויות והטבות שיש להן משמעות כלכלית.
שוני נוסף הוא בתקופת ההתיישנות להגשת התביעה, בתביעות אזרחיות התקופה היא 7 שנים, אך בתביעה נגד צה“ל מועד ההתיישנות הוא עד 3 שנים מיום השחרור מצה“ל.

בשורה התחתונה, תמיד כדאי להתייעץ עם עו“ד לתביעות משרד הביטחון. עורך דין נכי צהל אילן בנימיני מביא איתו ניסיון רב בתביעות נגד משרד הביטחון, רשלנות רפואית בשירות הצבאי, עורך דין לוועדה רפואית משרד הביטחון  ומימוש זכויות נכי צה“ל.

מצאו אותנו על המפה

עורך דין משרד הביטחון בתל אביב

עורך דין משרד הביטחון

עורך דין משרד הביטחון הוא זה המעניק ייצוג משפטי לנפגעי כוחות הביטחון המגישים תביעות נגד משרד הביטחון ונלחמים על מימוש זכיותיהם. וכן, במקרים רבים זוהי

קרא עוד »
עורכי דין שמטפלים במשרד הביטחון

הכרה כנכה צהל

הכרה כנכה צהל מעניקה לאלו שנפגעו במהלך תפקידם פיצויים וזכויות רבות. בזכות אותם פיצויים וזכויות הם יכולים ליהנות מהליך שיקומי, ולקבל סוג של תיקון המפצה

קרא עוד »

צור קשר

לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן